Friday 30 November 2012

Sebutan Abjad Melalui Nyanyian Dalam Bahasa Inggeris


Abjad boleh dipelajari dengan cepat oleh murid-murid prasekolah melalui nyanyian. Melalui nyanyian juga, dapat membantu murid-murid prasekolah untuk menyebut sebutan abjad dengan tepat dan betul. Mari kita dengar dan ikuti sebutan dan lagu melalui video di bawah ini.


Kemudian, mari kita menyebut pula bunyi dan sebutan abjad mengikut bunyi phonics dengan betul dan tepat seperti video di bawah. Mari menyebut bersama-sama.


Sambil menyebut dan menyanyi, guru juga boleh meminta murid-murid membuat gerakan tangan bagi meniru abjad yang disebut dengan mudah. Mari kita cuba murid-murid....


Senangkan....Guru-guru dapat membantu murid-murid prasekolah untuk menyebut abjad dengan cara yang mudah dan berkesan. Jika ada murid yang belum menguasai abjad ini, guru boleh mengulanginya lagi sehingga murid ini dapat menyebutnya dengan betul dan tepat.
Selamat Mencuba!


4 comments:

  1. Terima kasih atas perkongsian cikgu yang bermanfaat ini(*^__^*).

    ReplyDelete
  2. Sangat menyeronokkan. Boleh cuba untuk P & P tahun depan... terima kasih

    ReplyDelete
  3. Ye,untuk panduan saya dan rakan-rakan guru yang lain juga...Semoga kita semua menjadi guru yang kritis dan kreatif di dalam mempelbagaikan pengajaran dan pembelajaran di kelas nanti.Good luck rakan-rakan guru semua....:)

    ReplyDelete